Krungopolis - Egy album felvétele házilag

Krungopolis - Egy album felvétele házilag

Krungopolis II./1 - Ugorjunk neki!

Dobmikrofonozás

2020. március 31. - Erlon 2

Elérkezett a nagy pillanat, belevághatok a felvételkészítésbe.

A számok felvételének menete a következőképpen fog alakulni:

1. Dob

2. Basszusgitár

3. Ritmusgitár

4. Lead gitár

5. Virtuális hangszerek

 

A dob mikrofonozása és magának a dob hangzás kialakítása az összes művelet közül a legkényesebb, rengeteg időt igényel, hogy valamennyire ellensúlyozzam a szoba adottságaiból fakadó hangzásbeli problémákat. Egy standard családi ház egyik hálószobájáról beszélünk, téglalap alapú, párhuzamosan futó falakkal, nincs akusztikai kezelés, szóval minden az ellen dolgozik, hogy itt bármi is jól szóljon, de kihozom belőle a maximumot.

A dobfelszerelést a következőképpen fogom mikrofonozni:

1. Lábdob: 22x17", az ütőbőr egy Evans EMAD 2-es, csattogós rockhangot hoztam ki a lábdobból. Először tervben volt, hogy kívülre is teszek mikrofont, nem csak belülre, de sajnos a büdzsé ezt nem tette lehetővé, így marad a t.Bone BD300, kb. 10 cm-re betolva a lábdobba, kicsit az állótam felé irányítva. A lábdobban vannak tompítás céljából behelyezett plédek, én ezt a hangot szeretem. Profibb megoldás a dob belsejére ragasztott szivacshenger, de azt ha egyszer berakod, mindig úgy van, így meg a porton keresztül ki tudom venni a plédeket, ha mégis teltebb hangot szeretnék.

labdobmikrofon.jpg

 

Hangminta (Lábdob)

 

 

 

2.Pergődob: A Stage Custom nyírfából készült 14" átmérőjű, 5,5"-es saját pergője, amire egy Remo Ambassador bőrt tettem. Előtte Evans Reverse Dot, illetve Ambassador X volt rajta, most ezzel próbálom ki. Nem egy eget rengető rock hangú pergő, de azért meg tud szólalni. Felülre egy Shure SM57-et raktam, alulra pedig a t.Bone egyik dinamikus csíptetős mikrofonját. Itt kicsit többet kellett kísérletezni (sőt, még valószínűleg pár pozíciót kipróbálok), mire kiegyeztem azzal, amit a mikrofon vesz. Nem szerettem volna, ha a mikrofon csak a dob közepéről jövő ütéshangot veszi, de nem is akarok átesni a ló túloldalára és csak a szélről jövő "kongást" felvenni.

20200328_140027_1.jpg

20200329_150427.jpg

pergo_also.jpg

 

A pergőre papírzsebkendőből készítettem dämpfert, ronda mint a bűn, de hatásos...

 

Később áthelyeztem a mikrofont, kicsit távolabbra a pergőtől és inkább a bőr szélére célozva

 

Az alsó mikrofont úgy helyeztem el, hogy minél inkább szemben álljon az SM57-tel, így ha megfordítom a polaritást, megfelelő erősségű jelet kapok.

Hangminta (Pergő Felül&Alul + Lábdob)

 

 3. Tamok: 10"x7" , 12"x8" felső tamok, valamint egy 16"x15" állótam, Remo Emperor ütőbőrökkel. A tamokat alacsonyra hangolom, valamint kétrétegű bőröket raktam rájuk, mivel rock alapú zenét játszom, és szeretem a mélyre hangolt, masszív hangú tamokat. Itt is a t.Bone szett dinamikus mikrofonjait fogom használni. A két felső tam esetében kitapasztaltam, hogy akkor ad szép, telt hangot a mikrofon, ha a dobtest szélét célzom meg, és viszonylag távolra, kb. két ujjnyira helyezem a bőrtől. A 12-es tam szól alapból a legjobban a három közül, szép csengése van, a 10-es kicsit tompa hangú, az állótamot pedig még meg kell tanulnom jól behangolni, és sajnos ez a mikrofon sem teljesen alkalmas erre a dobtestre. A legjobb, ha ennél a tamnál alacsonyra rakom a mikrofont és a megütés helyét, azaz a dobtest közepét célzom meg, a hiányzó mély tartományt utólag fogom EQ-val pótolni. A tamoknál még probléma lehet az áthallás (bleed), mert együtt rezegnek a lábdobbal, beveszik a pergőt, cineket, mindent, így könnyen koszossá tehetik a felvételt. Ezt utólag megfelelően beállított noisegate-el fogom kezelni, a mostani hangmintán még hallatszik az áthallás.

10es_tam.jpg

12-es_tam.jpg

allotam.jpg

 A 10"-es tamnál figyelnem kellett arra is, hogy ne legyen túl közel a beütőhöz, mert akkor nagyon sok hallatszik a cintányérból a tam mikrofonjában.

 

Ide is elkelt egy kis tompítás, a hangolásból eredően volt egy lefelé ívelő utóhang, amit ezzel sikerült orvosolni.

 

Ez sajnos nem jött be...

 

20200329_150438.jpg 

Így egy fokkal jobb, bár a dob mély hangjait így sem sikerült kellőképpen elkapni. A keverés során EQ-val fogom "kipótolni".

 

Hangminta (A tisztaság kedvéért a 10-es tam a bal oldalra, a 12-es középre, az állótam pedig jobbra van panorámázva, plusz szól a pergő és a lábdob)

4. Overheadek: Overheadnek két darab Audio Techninca AT2035-öt fogok használni. Számos overhead felrakás létezik, én próbáltam az XY-t, ORTF-et, de végül mindig a Spaced Pair nevű elrendezés vált be, aminek a lényege, hogy a mikrofonok a dobfelszerelés két szélén helyezkednek el. Van több variáció erre is, én az alábbit alkalmazom: Az egyik mikrofont a beütő cintányér felől rakom fel, a másik a kísérő felől. Mindkét mikrofon lefelé néz, mivel inkább a cintányérokat, semmint a pergőt szeretném venni velük. A beütő oldali mikrofont a pergő közepétől számított két dobverőnyi magasságra teszem fel.

Hogy a nagyobb fázisproblémákat elkerüljem, a mikrofonoknak a pergő közepétől egyforma távolságra kell lenniük, így a pergő hangja egy időben érkezik mindkét mikrofonba, nem jön elő a fésűszűrő effektus annyira. Ezt ki kell mérni vagy mérőszalaggal, vagy pedig egy mikrofonkábellel, méghozzá így: A kábel egyik végét odacsípjük a lábgép fejével a lábdobbőrhöz, majd a kábelt odahúzzuk az egyik overhead mikrofonhoz. Ezt a pontot ott tartjuk, és az ujjunkkal továbbhaladva a kábel további részét odahúzzuk a pergő közepére, ami létrehoz egy háromszöget. A háromszög csúcsát mozgatva kirajzolódik egy tengely, amely mentén a másik mikrofont elhelyezhetjük, és így mindkét mikrofon egyenlő távolságra kerül a pergőtől, az pedig, hogy tengelyen hol helyezkedik a második mikrofon, a hangzásra lesz majd befolyással, ízlés kérdése. Ezt félig a Recorderman elrendezésből vettem, de igazából a hangsúly azon van, hogy a pergőtől egyenlő távolság legyen, a többi már egyéni döntés.

 

Ám itt még nem lélegezhetünk fel, mivel bár az overheadek rendben vannak, a pergőhöz képest később szólalnak meg, ami fázisproblémákhoz vezethet. Ezt úgy tudjuk kivédeni, ha a DAW-on belül a sávokat utólag összehozzuk időben, ezt Time alignment-nek hívják angolul.

reaper_tranziensek.png

 

 

 

 

 

Ha ezt megcsináltuk, ezt a képet kell kapnunk: 

reaper_tranziensek2.png

 

 

 

 

 

 

Hangminta (csak Overheadek jobbra és balra panorámázva)

Hangminta time alignment nélkül

Hangminta time alignment-el

Sajnos a dobfelszerelés felépítéséből adódóan nem lehet tökéletes fázisképű mikrofonozást csinálni, mert egyik-másik elem mindig más időben ér valamelyik mikrofonhoz. Ennek ellenére a pergőre azért fontos kiemelten figyelni, mert a pop és rock dalok központi ritmikai eleme, stabilan kell, hogy szóljon, és az esetleges fázisproblémák gyengítik a hangját.

 

5.Szobamikrofonok: Ez a legnagyobb móka az egész dobmikrofonozásban, nincsenek kötöttségek, viszont rengeteg karaktert ad a dobhangzáshoz. Ebben a szobában a legjobb megoldás az, hogy ha a szobamikrofonokat a dobbal szemben lévő falra fordítom rá, kb. az overheadekkel egy magasságban, így veszem fel a falról visszaverődő hangokat. Itt nem mérek ki semmit, csak utólagosan fogom time alignment-el a pergőhöz igazítani a sávokat. Mivel rockról beszélünk, a szobamikrofonok szerepe az lesz, hogy durva komprimálást alkalmazva egy vastagabb, tömörebb hangot adjanak a dobfelszereléshez, mint például a Foo Fighters és Nirvana lemezeken. Itt nem kell sajnálni a kompresszort, lehet neki adni bőven, viszont a hangerővel vigyázni kell, ez csak fűszerezés, ezért halkra fogom venni, hogy ne ez domináljon.

20200329_150504.jpg

 

 

 

 

 

20200329_150526.jpg

 

 

 

 

 

 

Hangminta kompresszor nélkül

Hangminta kompresszorral

kevero.jpg

 

A két szobamikrofon jelét a Soundcraft keverő insert pontjából veszem ki speciális kábelekkel. A kábel egyik vége apa TRS jack, a másik vége apa TS jack, ahol a csúcs és gyűrű össze van kötve. A TRS csatlakozós végű megy az insertpontba, és a TS csatlakozós vége megy az interface vonalbemenetébe. Ez egy budget megoldás arra, ha mikrofont akarunk kötni a hangkártya vonalbemenetére, de nem akarunk sok pénzt költeni drága előfokokra. Ezzel módszerrel akár egyszerre 16 mikrofont is használhatok az US16x08-al, és még egy keverőm is van :)

 

6. A teljes mix: A cél az, hogy a teljes felszerelés egyben a lehetőségekhez képest rockosan, szélesen, dögösen szóljon. Ehhez a jó keverés mellett az kell, hogy már a mikrofonokba a lehető legjobb minőségű jel kerüljön, ami részben a játékmódon, részben pedig a mikrofonok elhelyezésén múlik. A komoly stúdiókban, ahol a helyiség erre van kitalálva, már a mikrofonozással megalapozzák a soundot, az én esetemben a "lehető legkevésbé rossz"-ból indulok ki, és majd szépen a keverés során igyekszem a hiányosságokat elfedni.

Hangminta (dob mix szobamikrofonok nélkül)

Hangminta (dob mix szobamikrofonokkal <kompresszorral>)

Egyelőre úgy tűnik, hogy rendben lesz a dolog, a következő napokban feldobolom a számokat, erről is fogok bejegyzéseket írni, azok már valószínűleg rövidebbek lesznek :)

A bejegyzés trackback címe:

https://krungopolis.blog.hu/api/trackback/id/tr1415567252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása