Az első lemez technikai hátteréhez képest sikerült némiképpen fejlesztenem az elmúlt években, szóval itt összeszedem, hogy mi áll a rendelkezésemre:
Hangszerek:
- Yamaha Stage Custom Birch dobfelszerelés + Paiste PST5 16" crash / Paiste 2002 20" ride / Paiste 400 14" Hi-Hat
- ESP 400 Stratocaster
- Fender Modern Player JB Satin
- Etyde pianino
- A no name klasszikus gitárom továbbra is hasít :)
Backline:
- Boss Katana 100 212 gitárkombó
- Zoom G5n gitár-multieffekt
- Markbass Little Mark 250 basszuserősítő + 2 db Gallien Krueger CX210 hangfal (400 w 8 Ohm)
- M Audio Keystation 49 MkIII
Hangtechnika:
- Tascam US16x08 USB audio interfész: 16 bemenet, 8 kimenet USB 2.0-n
- Soundcraft EFX8 12 csatornás keverő: 8 mono + 2 sztereó bemenet. A keverőt arra használom, hogy a mono csatornák előfokaiból jövő jelet átvezessem az Tascam vonalbemeneteibe, mivel a hangkártya 8 mikrofonbemenete már foglalt. Ehhez a keverő Insert pontjait fogom megcsapolni TS > TRS jack kábelekkel
- t.Bone DC1500 dobmikrofonkészlet: 1 lábdobmikrofon, 4 dinamikus mikrofon (pergő+tamok), 2 kismembrános kondenzátormikrofon; A lábdobmikrofont használtam a basszusgitárhoz is, valamint a kondenzátor mikrofonokat a dobfelvételnél szobamikrofonnak fogom alkalmazni.
- Shure SM57: Pergőre, gitárra, valamint basszusgitárra fogom használni
- Power Dynamics PDSM8 8" stúdiómonitorok (ebben az árkategóriában vicces így nyilatkozni róluk, de az Altechez képest hatalmas előrelépés)
A PC-met is sikerült lecserélnem, most egy 3.2 gHz-es 4 magos INTEL i5 CPU / 8 GB RAM-os konfigot használok, ami bőven elegendőnek minősült eddig. Az én esetemben a lényeg nem a mindent elsöprő teljesítményen és latency-minimalizáláson van, bőven megfelelő ez a konfig, ami megfizethető, de akár 40-50 sávval is dolgozhatok egyszerre rajta. Egyébként a házi felvételkészítésnél bőven elegendő az USB 2.0, hiszen nagy valószínűséggel nem fogunk egyidejűleg 10-12 sávnál többet rögzíteni, és amúgy sem az USB sávszélesség lesz a szűk keresztmetszet, hanem a rendszer teljes összhangja. Latency tekintetében egyébként nem állok rosszul, most a roundtrip 8.7 ms 64-es buffer álláson, amit én megszoktam, teljesen elviselhető, bár nyilván nem veszi fel a versenyt egy komoly rendszerrel.
Mivel továbbra is a hálószobában fogok dolgozni, nem látom értelmét belemenni a "mennyire zajos a PC tápegysége" és hasonló típusú kérdésekbe. Sajnos el kell fogadni ilyen helyzetekben, hogy zaj mindig lesz, rengeteg probléma lesz a felvételekkel, amelyek csak akkor jönnek elő, ha profi(bb) lehallgatórendszereken is lejátsszák a őket, de azok kiküszöbölése csak a szobaakusztika javításával (sokszázezer forint, és végső soron értelmetlen), illetve egy profi lehallgatórendszer beszerzésével (még többször sokszázezer forint) lenne lehetséges, és arányait tekintve ez egyelőre nem éri meg. Szóval a zaj marad...
Időközben áttértem a Reaper nevű DAW-ra, egyrészet mert sokkal stabilabb, mint az Audition, kezel 32 és 64 bites plugineket is, másrészt az editálás, automatizálás és projekten belüli mozgás, valamint a sávok menedzselése sokkal jobban kidolgozott a Reaperben. Amiben gyengébb az Auditionnél az maga a megjelenés, de különféle layoutokkal ezt is lehet javítani. Mindemellett a Reaper az egyik legolcsóbb komoly DAW, ha jól emlékszem, 20 000 Ft körül vettem meg az olcsóbbik license-t hozzá, ennyit szerintem bőven megér a jogtisztasággal járó nyugalom.
Összefoglalva ennyi, ha esetleg valakit érdekel mélyebben az egyes hangszerek, eszközök beállítása, vagy egyéb paramétere, a kommentszekcióban szívesen válaszolok a felmerülő kérdésekre. Most már nem kell sokat várni, és beindul a tényleges munka is, de a következő bejegyzésben még előkészülünk kicsit ;)